U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

 

Haar geschiedenis

 

De bouw

Haar geschiedenis begint al in de Tweede Wereldoorlog. Het was in de nadagen van de oorlog dat William Robert (Bob) Murdoch, scheepsarchitect en werfeigenaar in Antwerpen, nadacht over de toekomst van zijn scheepswerf. Hij had in de laatste maanden van de oorlog een ontwerp gemaakt van een zeiljacht, dat hij na de oorlog wilde gaan bouwen. Hij moest zijn werf na de oorlog weer opstarten en zijn personeel aan het werk houden.

 

Wyvern II in aanbouwWyvern II in aanbouw

Toen in september 1944 de oorlog in België echt voorbij was, werd met de bouw van 2 schepen gestart. Eén van de schepen was voor de verkoop en één voor hem zelf. Zijn schip werd de Wyvern II. (De “eerste” Wyvern van Bob Murdoch was een Bristol Channel Kotter, welke in de oorlog, tijdens een bombardement van Ramsgate, onherstelbaar werd beschadigd.)

Er was in die tijd, direct na de oorlog, een tekort aan alles, toch slaagde hij erin om twee stalen s-spanten te bouwen van bijna 17 meter lengte, de Flying Mist en de Wyvern II.

 

 

 

Wedstrijden

Bob Murdoch had het jacht ontworpen als handzame cruiser, maar ze bleek al snel ook een snelle zeiler. Omdat hij haar prestaties wilde vergelijken met andere zeiljachten, schreef hij zich in voor een zeilwedstrijd, de North Sea Race van 1947. Het was licht weer en ze werd prompt eerste in haar klasse.

Dat smaakte naar meer en de Wyvern II deed vervolgens jaarlijks aan meerdere grote zeilwedstrijden mee, zoals de North Sea Race en de Fastnet Race. Het is indrukwekkend zoveel hoge plaatsen het schip heeft behaald en de tegenstanders waren zeker niet de minsten, zoals de veel lichtere Olivier van Noort en de Zwerver.

Ondanks dat Bob Murdoch altijd met een niet-professionele bemanning voer haalde het jacht vele prijzen binnen. Dat Bob Murdoch nooit de Fastnet Race heeft gewonnen lag niet aan de Wyvern II, maar aan de onervaren gelegenheids-bemanningen en aan tactische missers/pech.


Door de jaren heen

Het schip heeft een rijke historie. Wyvern II heeft met name in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw vele malen aan grote wedstrijden meegedaan, zoals hierboven beschreven. Naast wedstrijden werd de Wyvern II vooral gebruikt voor lange vakanties naar o.a. Finland en de Middellandse Zee.

In de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw heeft het schip een iets rustiger bestaan gehad aan de zuidwest kust van Frankrijk. Vanuit Beyonne maakte de familie Vlielander, toen eigenaar van het schip, mooie tochten. Vanaf de jaren 80, van de vorige eeuw, kon de heer Vlielander door zijn leeftijd het onderhoud niet meer zelf uitvoeren en werd het uitbesteed aan een Franse werf. Helaas is het onderhoud toen ook met de Franse slag uitgevoerd.

Eind jaren 80 is het schip verkocht aan familie Van Erp en in Nederland gerestaureerd. Daarna heeft het een aantal jaren gecharterd in het Caribische gebied, rond de Nederlandse Antillen. Door de perikelen rond een echtscheiding is het schip door de bank aan de ketting gelegd en heeft het gedurende 7 jaar geen onderhoud gehad. Het was een wonder dat het na al die jaren nog dreef.

In 2001 is het schip (lees restauratieproject) gekocht door Aldert Klugkist. Het schip stond toen op de kade in Curaçao en was van boven en onder lek en op veel plaatsen doorgeroest. Nadat het schip als deklast op een containerschip naar Rotterdam is vervoerd, begon het restauratieavontuur voor de nieuwe eigenaar. Van deze restauratie staat een fotoverslag op deze website, onder "Foto album".

 Vanaf de tewaterlating in 2011 vaart Wyvern II weer trots over de Europese wateren. Ook hiervan staan foto's in het foto album.

 

Lijnenplan, dwarsdoorsnedeLijnenplan, dwarsdoorsnede

De scheepswerf

De "Wyvern II" werd in 1946 voor rekening van William R. Murdoch gebouwd door Guthrie, Murdoch & Co. in Antwerpen.

De activiteiten van dit bedrijf begonnen in 1867 toen Robert Murdoch en Robert Guthrie onder de naam "Guthrie et Murdoch"  een samenwerking aangingen. In 1905 werden ze opgevolgd door de oudste zoon en schoonzoon onder de naam "Guthrie, Murdoch & Co.", de naam die behouden blijft tot 1950. Dan wordt die gewijzigd in "Etablissements Guthrie, Murdoch & Co. S.A.".

In 1961 volgt de fusie met "Béliard, Crighton & Co" en wordt de firma "Béliard Murdoch".

In Oktober 1980 was er de fusie van dit bedrijf met Mercantile Marine Engineering en krijgt het bedrijf de naam Mercantile Béliard.

Eind van de jaren 80 is er een langdurige bezetting van het bedrijf en wordt in 1990 een nieuwe maatschappij opgericht onder de naam Antwerp Shiprepair.  Ook dit bedrijf heeft inmiddels al een paar herstructureringen achter de rug met verschillende eigenaars... De geschiedenis van het bedrijf tussen 1990 en 2015 is TE ingewikkeld om het in een paar lijntjes samen te vatten.

(met dank aan de heer  F. Van Otterdyk, voor de geschednis van de werf)

 
 

De ontwerper

De ontwerper is William Robert (Bob) Murdoch, hij eigenaren van de werfGuthrie, Murdoch & Co. Hij en zijn broer Frank zijn zeer vindingrijke en gedreven scheepsengineers. Toch kiest Frank ervoor om vliegtuigengineer te worden. Later past Frank zijn vliegtuigkennis toe in de bouw van de Endeavour.

Over Bob Murdoch is weinig bekend, maar over zijn broer Frank is daarentegen veel geschreven, daar hij een grote rol had bij het ontwerp en de bouw van de beroemde J-Klasser Endeavour (America's Cup in 1934 ) en Endeavour II (America's Cup in 1937 ). Later zou hij ook bij de restauratie van Endeavour, door de Amerikaanse Elizabeth Meyer (tussen 1985 en 1989), een grote rol spelen.

 

In één artikel waar beide broers in voorkwamen staat het volgende: “Frank Murdoch (Frankie) was born in Antwerp, the son of the owner of the Guthrie and Murdoch shipyard where numerous J Class fittings would be created by his own brother, Robert (known as Bob)”.

Het enige artikel over Bob Murdoch, dat ik heb kunnen vinden, staat in het tijdschrift Yachting Monthly uit 1951.

Gedurende WO II hadden de ontwikkelingen in de jachtbouw stilgestaan. Het ontwerp van Wyvern II en zeker de manier van ontwerpen waren revolutionair voor die tijd. Ook het feit dat de Wyvern II is gebouwd als cruiser/racer was voor die tijd een nieuw concept. Dat waren de redenen dat Yachting Monthly een groot artikel aan dit schip en haar ontwerper wijdde. De schrijver van het stuk is voor Britse begrippen lyrisch over het schip en haar bemanning. Het leuke van dit artikel is dat ook de ontwerper, Bob Murdoch, zijn toelichting geeft op het ontwerp in “Designers Remarks”.